Omien tietojen hallinta on tulevaisuuden mediataitojen ytimessä.
Miksi tarvitaan digitaalista lukutaitoa?
Mediaympäristöjen digitalisoituessa on herännyt yhteiskunnallinen tarve kehittää kaikenikäisten uudenlaisia mediataitoja ja eri alojen ammattilaisten mediakasvatustaitoja. Uusiin monilukutaitoihin liittyy myös ymmärrys eri medioiden tyyleistä ja lähteiden merkitsemisestä, sisällön tuottamisen tekniset ja sosiaaliset taidot sekä käsitys omasta roolista kunkin median suhteen.
Käyttäjä päättää tietojen käyttötarkoituksesta
Kaikkien medioiden ansaintamalli nojaa pitkälti mainostuloihin. Digitaalisissa medioissa mainoksia muokataan käyttäjän itsestään antamien tietojen perusteella. Myös moni ei-kaupallinen digitaalinen palvelu kerää tietoja käyttäjistään. MyData -periaatteiden mukaisesti käyttäjälle kerrotaan aina, mitä tietoja hänestä kerätään ja miksi. Lisäksi käyttäjän itsensä päätettävissä on, mihin hän haluaa että mikin taho häntä koskevaa tietoa käyttää.
Yhteiskunnassa on huoli digihyvinvoinnin toteutumisesta
Tämän hankkeen myötä uutena medialukutaitona käyttäjä tunnistaa näkeekö hän itsestään kerätyt tiedot ja mihin ja miksi niitä käytetään. Hanke tuo julkisen keskustelun ja medialukutaidon piiriin tiedonkeruun vaikutukset yksilön digihyvinvointiin.
Käytännön työvälineet kuntoon
Hanke antaa välineet sekä yksilöille, perheille että heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille tunnistaa ja vaatia näitä ihmiskeskeisiä, kestävän kehityksen ja ihmisoikeuksien mukaisia digipalveluja. Vastaavasti hanke tarjoaa yrityksille ja ei-kaupallisille tahoille työkaluja tällaisten digihyvinvointia lisäävien palvelujen tuottamiseen.
Kansalaistaidosta uudeksi ammattitaidoksi
Hanke vastaa mediakasvatusta koskevien osaamistarpeiden muuttumiseen monella ammattialalla ja laajan medialukutaidon kehittämiseen jokaisen kansalaistaitona.
Älyvaatteissa älykaupungilla
Tiedonhallinnan ymmärtäminen osana digitaalista lukutaitoa on tämän yhteishankkeen päätavoite. Kun mediaympäristöt vähitellen siirtyvät ruutujen ääreltä eri-ikäisten arkeen esineiden internetin (IoT) ja nanoteknologioiden, esimerkiksi älyvaatteiden myötä, käyttäjien on keskeistä osata verrata itse käyttöesineen ominaisuuksien lisäksi myös siihen liittyvän mediaympäristön tiedonkeruun taustavaikuttimia.
Kestävät toimintatavat edistävät hyvää elämää
Tämän hankkeen ja yleisemmin MyData-ajattelun, sekä hajautetun tiedon ja tunnistamisen yleistymisen myötä tällä yhteistyöverkostolla on tavoitteena lisätä merkityksellistä hyvää elämää, digitaalista sivistystä, digipalvelujen eettisyyttä ja tätä kautta kestävää kehitystä.
Uudet liiketoimintamallit muokkaavat arkea
Mediakasvatuksen, avoimen tiedon jakamisen ja perhetyön asiantuntijatoimijoiden yhteishanke tuottaa julkisille ja mediakasvatustoimijoille, perheille sekä yrityksille uuden kontekstin medialukutaitoa: Tietojen keruun tarve perustuu alustataloudessa palveluntarjoajan mainosyhteistyöhön, eikä välttämättä käy ilmi itse palvelun kuvauksessa. Uuden kontekstin huomioiva medialukutaito erottaa muutamalla käytännön keinolla MyData-periaatteiden mukaisen liiketoiminnan ja palvelumallit, jotka mahdollistavat omien tietojen hallinnan.
Valtakunnallinen ja kansainvälinen ulottuvuus
Uutta medialukutaidon kompetenssia havainnoidaan perhekeskuksissa ja yrityksissä, osallistavissa työpajoissa 3-5 maakunnassa. Työpajoissa ja pedagogisessa materiaalissa viestitään ylisukupolvisen mediavälitteisyyden luontevuutta ja monimuotoisten perheiden ja netin käyttäjien arvostusta. Julkishallinnon työpajoissa keskitytään tiedonkeruun läpinäkyvyyden ja omien tietojen hallintamahdollisuuksien lisäämiseen. Työpajojen pohjalta kehitettäviä malleja voidaan soveltaa myös kansainvälisesti MyData -periaatteiden mukaisesti.
Lisätietoja
DigId-hanketta rahoittaa Opetus- ja Kulttuuriministeriö sekä WellbeingCart. Hankkeen toimijat:
- Open Knowledge Finland ry / Tarmo Toikkanen
- Meri Seistola, FM, digilukutaidon asiantuntija
- MyData Global ry
- Wellbeingcart Oy
- Pienperheyhdistys ry
Tiedustelut: tarmo [ät] okf.fi.